Luettu 362 kertaa.
Quna
Käyttäjän Quna kuva

Erikoinen kesäsää?

Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 18:18:47

Media on jälleen päässyt käsiksi yhteen lempiaiheistaan... Säähän. Varsinkin eilinen Suonenjoen raesade antoi lisää puhtia kirjoitteluun. Itse olen ihmetellyt hiukan kirjoittelun tyyliä. Mm. Aamulehti kirjoitti eilen: ''Kesän erikoiset sääilmiöt huipentuivat keskiviikkona Pohjois-Savossa Suonenjoella: aamupäivällä kaupungin keskustassa tuli kansan niskaan jättirakeita.'' http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/93778.shtml. Ja Iltalehti jatkoi tänään lööpissään: '' Rakeita heinäkuussa! Jatkuuko hullu kesäsää?'' Itse en pidä alkukesän säätä lainkaan hulluna tai en ole huomannut erikoisia sääilmiöitä. Kesäisin tulee tosiaan rakeita ukkoskuuroissa ja vuosittain jopa Suonenjoella sataneita suurempia rakeita. Mitä siis ovat nämä median mainostamat hullut ja erikoiset sääilmiöt? Kohta varmasti pohditaan jälleen ilmastonlämpenemistä ja kuinka myrskyt ovat voimistuneet ja pla pla... (Tosin bongarin näkökulmasta ajatellen, ukkonen on erikoinen ja aivan liian harvinainen sääilmiö Vinkkaa)

http://www.ilmatieteenlaitos.fi/uutiset/index.html?Id=1214903407.html Oheisesta linkistä löytyy Ilmatieteenlaitoksen raportti kesäkuun säästä. Tavanomaista enemmän on satanut ja keskimääräistä viileämpää on ollut. Salamointia edellisvuosia enemmän, mutta vähemmän pitkäaikaisesta keskiarvosta. Itselläni on muistissa myös viileitä ja sateisia kesäkuita, varmasti monella on. En kuitenkaan luokittelisi näitä em erikoisiksi sääilmiöiksi...

Onko tämä kesäsää siis ollut tähän mennessä hullu? Onko kukaan saanut nauttia erikoisista sääilmiöistä? Vai onko tämä median huuhaata?

Ukkosia 2008:  7kpl
Ukkosia 2007: 12kpl
IRC:Desdemone

yaris

Finland

Vs: Erikoinen kesäsää?

#1   Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 18:30:58

Ne myy noilla niitä lehtiä... En osta..! Vinkkaa

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#2   Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 21:19:51

Näin väsyneenä, en kommentoi kuin, että... Lööpit ovat lööppejä; olevinaan toimituksellista (eli uutiseen rinnastettavaa) sisältöä, vaikka ovatkin vain lähinnä keltaisenlehdistön mainoksia. Niissä (kuten otsikoinnissa muutenkin) suurennellaan ja liioitellaan asioita huimasti. Monesti on käynyt niinkin, että otsikko on kuin aivan erijutulle tehty, kuin joka lehteen lopulta päätyi. Harmillista, mutta kuvastaa aikaa, jossa elämme. Ei voi mitään Näyttää kieltä

Itse säähän keskittyvää kommentointia osaltani sitten huomenna, kunhan olen taasen virkeämpi Näyttää kieltä

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

takoja
Käyttäjän takoja kuva

Finland

#3   Lähetetty Perjantaina, 4. Heinäkuuta 2008 klo 01:30:17

Sääaiheet myyvät eritoten näin lomakautena, niin se vain on.

Mitä säähän tulee niin jos Suomessa tulee kunnon raesateita niin eikös luultavimmin juuri heinäkuussa? Tuntuu siltä että koska tässä on ollut 2000-luvulla joinakin kesinä hyvin pitkiä, jopa poikkeuksellisia korkeapainejaksoja helteineen niin ihmiset olettavat että se on jotenkin pysyvä ilmiö. Ne jäävät mieleen ja niitä aletaan odottaa joka vuosi. Totuus on kuitenkin, kuten kaikki ainakin täällä tietävät, että Suomi sijaitsee leveysasteilla joka on ympäri vuoden jokseenkin altis säähäiriöille joita matalapaineiksikin kutsutaan. Ja näin kesällä lämpö- ja kosteusolot nyt vaan täälläkin usein ovat silloin melko suotuisat ukkosille, raesateille jne. Tää nyt on taas turhaa selostusta mutta tulipahan kirjoiteltua koska mua henkkoht ärsyttää ihmisten automaattioletus kesän "varmoista helteistä". Ainakin mun suvussa piisaa näitä ihmisiä Nauraa Lopputulos: mielestäni tässä ei ole sitten mitään poikkeuksellista. Nuo mainitsemani muutamat korkeapaineen riivaamat hellekesät, ne minä poikkeusellisemmiksi uskaltaisin laskea. 

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 9 vierasta.