Luettu 3019 kertaa.
Pete
Valvoja

Käyttäjän Pete kuva

Sään ennustamisesta

Lähetetty Torstaina, 20. Heinäkuuta 2006 klo 13:45:33

Täällä on viime aikoina voimakkaasti kritisoitu sään ennustamisesta - lähinnä siitä, että ennusteet muuttuvat niin taajaan.

FMI:n sivuilta:
Ilmakehän kaoottisuus rajoittaa ennustettavuutta. Erityisen vaikeita ennustaa ovat kesäiset matalapainetilanteet. Sään ennustaminen perustuu nykyisin suurelta osin tietokoneella laskettuihin numeerisiin ennusteisiin. Silloin tällöin numeerisissa ennusteissa on suuria keskinäisiä eroja. Jopa saman mallin eri päivinä lasketuissa ennusteissa voi olla suuria eroja. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myö virallisiin säätiedotuksiin. Numeeristen mallien kehityksen myötä hankalat tapaukset toki vähenevät, mutta eroon niistä päästään tuskin koskaan. Ilmakehä on niin monimutkainen järjestelmä, että sen kaikkia oikkuja meteorologitkaan eivät pysty koskaan hallitsemaan.

Sään ennustettavuus vaihtelee luonnollisesti tilanteesta toiseen: välillä sadealueen reitin ennustaminen jo lähivuorokauden aikana tuottaa meteorologille harmaita hiuksia ja toisinaan taas kaunista korkeapainesäätä voi huoletta ennustaa useiksi vuorokausiksi eteenpäin. Nyrkkisääntönä voi kuitenkin pitää, että jo parin ensimmäisen päivän sääennusteissa sateiden aikataulu ja reitti voivat muuttua, sen jälkeen yksityiskohtien ennustaminen käy yhä hankalammaksi.

Sään ennustamisesta myös tässä artikkelissa

Aiheen kiinnostuksen vuoksi laitoin paikkakohtaisista ennustusmuutoksista kokeellisen seurannan .

Asiasta enemmän kiinnostuneille A.J.Punkan ennustamisen lyhyt oppimäärä

Ukkospäiviä v. 2008 : 10 kpl (+4 jyrinähavaintopvää + kahdet kalevantulet) ...

coolis
Käyttäjän coolis kuva

Sään ennustamisesta

#1   Lähetetty Torstaina, 20. Heinäkuuta 2006 klo 19:34:30

Kiitos Petelle jälleen kerran  :D
Itse olen yksi näistä jotka kritisoi...ja lähinnä johtuu siitä että itse niin masennun kun salamat häipyy kartalta (toisinpäin että ne lisääntyisi kartalla ei tunnu tulevan  :D  ) ja herkästi lähtee sitten "syyttämään" vaikka tiedän tasan tarkkaan juuri esittämäsi faktat.
Ja luulen että suurinosa porukasta kritisoi pelkän pettymyksen aiheuttaman otsalle nousevan lievästi sanottuna harmituksen vuoksi  8)  Ei viitti kiroilla, heh.
Mutta siis täytyy yrittää hillitä itseensä täällä ja ymmärtää meteorologienkin olevan ihmisiä ja ettei ne ukkoset vaan aina osu kohdalle vaikka mitä tekis.

Kesä 2007    Surkein ukkoskesä ikänä =(
Kesä 2008    Kuka niitä jaksaa laskee ku päälle ei oo tullu yksikään, aina menee kauempaa ohi. Jyrisee välillä Surullinen

Turis
Käyttäjän Turis kuva

Finland

Sään ennustamisesta

#2   Lähetetty Perjantaina, 21. Heinäkuuta 2006 klo 16:35:04
Lainaus: "coolis"
Kiitos Petelle jälleen kerran  :D
Itse olen yksi näistä jotka kritisoi...ja lähinnä johtuu siitä että itse niin masennun kun salamat häipyy kartalta (toisinpäin että ne lisääntyisi kartalla ei tunnu tulevan  :D  ) ja herkästi lähtee sitten "syyttämään" vaikka tiedän tasan tarkkaan juuri esittämäsi faktat.
Ja luulen että suurinosa porukasta kritisoi pelkän pettymyksen aiheuttaman otsalle nousevan lievästi sanottuna harmituksen vuoksi  8)  Ei viitti kiroilla, heh.
Mutta siis täytyy yrittää hillitä itseensä täällä ja ymmärtää meteorologienkin olevan ihmisiä ja ettei ne ukkoset vaan aina osu kohdalle vaikka mitä tekis.

Yhdyn noihin edellisiin lauseisiin Nauraa

Ukkosia -08  5kpl(2 yöukkosta)

mku836
Käyttäjän mku836 kuva

Sään ennustamisesta

#3   Lähetetty Lauantaina, 22. Heinäkuuta 2006 klo 12:37:16

Kotkassa sään ennustuksen hankaluutta lisää meri ja salpauselkä. Vain vahvat rintamat tuntuu tulevan läpi.
  Järkyttynyt

Kuviani: http://kuvablogi.com/blog/7952/
Muutama tallenne: http://s313.photobucket.com/albums/ll389/mku836/

ukkossaldo: 2007: 12/ 2008: 11, joista 7 yöllä + yksi lentokoneesta

Pete
Valvoja

Käyttäjän Pete kuva

Sään ennustamisesta

#4   Lähetetty Maanantaina, 14. Elokuuta 2006 klo 07:26:50

Mette Mannonen : Kuinka säätä ennustetaan

womega

Sään ennustamisesta

#5   Lähetetty Maanantaina, 14. Elokuuta 2006 klo 22:04:45

Samaa mieltä olen. Säätä on vaikea ennustaa tarkkaan, vaikka olisi minkälaiset vempeleet. Sään oikukkuus on hyvä siinä mielessä (jos nyt pakko on kääntää positiiviseksi), että jos jonnekin ei ennusteta sateita ja ukkosia, niin ihan hyvin ne sitten voivat sinnekin tulla. Asioilla on nimittäin kaksi puolta. Olenko väärässä, jos väitän, että esim ukkonen voi syntyä esim. Hämeenlinnan päälle yhtäkkiä, vaikka tutka näyttäisi 15 minuuttia aikaisemmin 'ei mitään' Hämeenlinnassa? Mielestäni sen ei tarvitse tulla mistään, vaan se voi syntyä yhtäkkiä paikkaan kuin paikkaan. Lienee kumminkin harvinaista ja ainahan se jostain kulloinkin saapuu. Kertokaa te viisaat! Pyörittelee silmiään

Pete
Valvoja

Käyttäjän Pete kuva

Sään ennustamisesta

#6   Lähetetty Maanantaina, 14. Elokuuta 2006 klo 22:08:58

Tuosta viisaudesta en kommentoi mitään mutta kyllähän näitä soluja voi suotuisissa olosuhteissa ilmestyä taivaalle kuin tyhjästä jopa vartissa. Myös Presson sadetutkaa seuraamalla näitä äkillisiä tapahtumia on helppo toisinaan havaita. Paikkakuntakohtaisesti toki aika harvinaista, mutta Suomen mittakaavassa ei niinkään.

kotisehu

Toisaalta taas...

#7   Lähetetty Maanantaina, 14. Elokuuta 2006 klo 22:49:53

Kannatanee ottaa huomioon sekin seikka, että lähes kaikki tässä foorumissa vierailevat "ukkosartistit" ovat niin hulluina ukkosiin, että niitä odotetaan kuin lapsi joulupukkia. Jos se ei tule vaikka on luvattu niin pettymys on ilmeinen. Itse ainakin koen asian näin. Sääkarttojen ja ennusteiden muuttuminen harmittaa, koska odotettu on jo kokonainen kesä ja helteiden suhteen ukkosia olisi tietenkin pitänyt olla joka nurkassa lähes joka ikinen päivä ja yö. Silti niitä ei vain tule ja jos vaikka sitten tulisikin niin luultavasti seuraavaksi harmitellaan niiden heikkoutta. Kuitenkin, jos kohdalle osuu oikein kunnon rajuilma - meillä kaikilla - niin ainakin kuvittelisin - menee pupu pöksyyn ja pelko valtaa mielen siitäkin huolimatta, että ennakkoon odotus on ollut vähintäinkin sitä "joulupukki luokkaa". Emme me silti saa näistä paukkeista kylliksemme - pitemmällä aikavälillä ainakaan - koska mehän olemme ukkoshulluja. No, lievennetään sen verran, että ainakin minä olen. Lapsena pelkäsin ukkosia ihan älyttömästi ja nyt pelkään että niitä ei tule. Eipä ole koskaan kohden asiat elämässä - ei ainakaan mitä näihin meidän juttuihin tulee.

1954 syntynyt ukkonen... Tampereelta nääs...
Muita ukkosia 0 kpl (2008)

Pete
Valvoja

Käyttäjän Pete kuva

Re: Toisaalta taas...

#8   Lähetetty Maanantaina, 14. Elokuuta 2006 klo 23:00:27
Lainaus: "kotisehu"
Kannatanee ottaa huomioon sekin seikka, että lähes kaikki tässä foorumissa vierailevat "ukkosartistit" ovat niin hulluina ukkosiin, että niitä odotetaan kuin lapsi joulupukkia. Jos se ei tule vaikka on luvattu niin pettymys on ilmeinen. Itse ainakin koen asian näin. Sääkarttojen ja ennusteiden muuttuminen harmittaa, koska odotettu on jo kokonainen kesä ja helteiden suhteen ukkosia olisi tietenkin pitänyt olla joka nurkassa lähes joka ikinen päivä ja yö. Silti niitä ei vain tule ja jos vaikka sitten tulisikin niin luultavasti seuraavaksi harmitellaan niiden heikkoutta. Kuitenkin, jos kohdalle osuu oikein kunnon rajuilma - meillä kaikilla - niin ainakin kuvittelisin - menee pupu pöksyyn ja pelko valtaa mielen siitäkin huolimatta, että ennakkoon odotus on ollut vähintäinkin sitä "joulupukki luokkaa"

Hyvin kirjoitettu. Just noin se menee  8)

Ainahan tuo ukkonen säväyttää kun räiskäyttää lähelle. Muistaa sen kunnioituksenkin viimeistään silloin.

coolis
Käyttäjän coolis kuva

Sään ennustamisesta

#9   Lähetetty Tiistaina, 15. Elokuuta 2006 klo 09:36:39

Jep täällä ollaan samoilla linjoilla. Tänään Tampereella pysynyt salamankuvat ennusteessa....

Kesä 2007    Surkein ukkoskesä ikänä =(
Kesä 2008    Kuka niitä jaksaa laskee ku päälle ei oo tullu yksikään, aina menee kauempaa ohi. Jyrisee välillä Surullinen

TheMirror

Re: Toisaalta taas...

#10   Lähetetty Tiistaina, 15. Elokuuta 2006 klo 09:42:31
Lainaus: "kotisehu"
Kannatanee ottaa huomioon sekin seikka, että lähes kaikki tässä foorumissa vierailevat "ukkosartistit" ovat niin hulluina ukkosiin, että niitä odotetaan kuin lapsi joulupukkia. Jos se ei tule vaikka on luvattu niin pettymys on ilmeinen. Itse ainakin koen asian näin. Sääkarttojen ja ennusteiden muuttuminen harmittaa, koska odotettu on jo kokonainen kesä ja helteiden suhteen ukkosia olisi tietenkin pitänyt olla joka nurkassa lähes joka ikinen päivä ja yö. Silti niitä ei vain tule ja jos vaikka sitten tulisikin niin luultavasti seuraavaksi harmitellaan niiden heikkoutta. Kuitenkin, jos kohdalle osuu oikein kunnon rajuilma - meillä kaikilla - niin ainakin kuvittelisin - menee pupu pöksyyn ja pelko valtaa mielen siitäkin huolimatta, että ennakkoon odotus on ollut vähintäinkin sitä "joulupukki luokkaa". Emme me silti saa näistä paukkeista kylliksemme - pitemmällä aikavälillä ainakaan - koska mehän olemme ukkoshulluja. No, lievennetään sen verran, että ainakin minä olen. Lapsena pelkäsin ukkosia ihan älyttömästi ja nyt pelkään että niitä ei tule. Eipä ole koskaan kohden asiat elämässä - ei ainakaan mitä näihin meidän juttuihin tulee.

Ei sitä voi paremmin sanoa

6pc Ukkosia 2006
7pc 2007

metamat

Vs: Sään ennustamisesta

#11   Lähetetty Perjantaina, 13. Heinäkuuta 2007 klo 13:05:00

Ja ennusteihan ne on....

mku836
Käyttäjän mku836 kuva

#12   Lähetetty Keskiviikkona, 25. Heinäkuuta 2007 klo 08:06:40

Juttu iltasanomissa...

Kuviani: http://kuvablogi.com/blog/7952/
Muutama tallenne: http://s313.photobucket.com/albums/ll389/mku836/

ukkossaldo: 2007: 12/ 2008: 11, joista 7 yöllä + yksi lentokoneesta

Pauli J
Käyttäjän Pauli J kuva

#13   Lähetetty Keskiviikkona, 25. Heinäkuuta 2007 klo 11:53:43
Lainaus: Pete
Tuosta viisaudesta en kommentoi mitään mutta kyllähän näitä soluja voi suotuisissa olosuhteissa ilmestyä taivaalle kuin tyhjästä jopa vartissa. Myös Presson sadetutkaa seuraamalla näitä äkillisiä tapahtumia on helppo toisinaan havaita. Paikkakuntakohtaisesti toki aika harvinaista, mutta Suomen mittakaavassa ei niinkään.

Terve. Tosiaan noita kuuroja voi syntyä hyvinkin nopeasti. Konvektiossa paljon kosteutta pääsee nopeasti ylös kylmään osaan ilmakehää ja silloin käynnistyy ns. jääkideprosessi, joka voi kasvattaa sadepisaroita n. 10 minuutissa. Eli kun konvektio on nostanut ilmapaketteja pakkasen puolelle ilmakehässä ei kestä kauaa, että kehittyvä sadekuuro voi alkaa sataa ja sitä myöden ilmestyä läikkinä myös tutkiin, jotka päivittyvät vaikka 15 minuutin välein. Salamointikin voi alkaa melko nopeasti tämän jälkeen.

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 1 vieras.