Luettu 634 kertaa.
ciantic
Käyttäjän ciantic kuva

Finland

Ukkostutkien yhdistäminen?

#1   Lähetetty Keskiviikkona, 28. Heinäkuuta 2010 klo 20:35:08

Terve,

Olen pohdiskellut pidemmän aikaa sitä että onko kukaan koittanut yhdistää eri ukkostutkien dataa?

Esimerkkinä:

Monesti olen huomannut katsoessa ukkosella kyseisiä tutkatietoja että salamanpaikkatiedot on ihan mitä sattuu, ne ei lähes koskaan tunnu vastaavan toisiaan... FLC:n oma tutkakuva vaikuttaa jotenkin tarkimmalta, tiedä sitten. Tietysti niitten etäisyys toisistaan on merkittävä, mutta luulisi että paikkatietoa voisi parantaa huomattavasti jos niitä pystyisi yhistämään.

Ongelma on tietysti saada kaikki tahot yhistämään datansa yhdeksi, mutta onko kukaan yrittänyt?

EDIT (Viltsu) 29.7.2010 - 9:43: Keskustelu siirretty Yleiselle alueelle, jonne sopii paremmin. Sääkeskustelu on paikka juurikin vain säästä keskusteluun, laitteistoihin + yms. liittyvät keskustelut ovat yleisempiä keskusteluita Hymyilee

Mikko_-Procyon-
Käyttäjän Mikko_-Procyon- kuva

Finland

Vs: Ukkostutkien yhdistäminen?

#2   Lähetetty Keskiviikkona, 28. Heinäkuuta 2010 klo 20:49:34

Ukko.ws lienee jotain sinne suuntaan..

tikru
Käyttäjän tikru kuva

Finland

#3   Lähetetty Keskiviikkona, 28. Heinäkuuta 2010 klo 20:58:27

Toinen (tosin ei varsinainen yhdistetty / kolmiomitattu) tutkasivu on  http://personal.inet.fi/surf/jommi/Tutkat/Yhdessa.html Muistaakseni Muuramen tutka oli joskus yhtenä neljästä, nyt tutkia näkyy vain kolme.

aoi
Käyttäjän aoi kuva

Finland

#4   Lähetetty Keskiviikkona, 28. Heinäkuuta 2010 klo 23:59:21

Tuolla yllä mainitun sivun tavallahan voi jokainen avata 4 suosikkisivuaan yhteen ikkunaan noinniinkuin kotikäytössä:

Tallennetaan tuo linkin sivu koneelle, avataan se sitten vaikkapa muistioon. Kirjoitetaan lähdekoodiin haluttujen sivujen osoitteet, sitten tallennetaan sivu ja avataan selainohjelmalla.

Itse laitoin yhteen ruutuun ukkostutkan, toiseen sadetutkan, satelliittikuvan ja neljännessä näkyy tämä foorumi. Voi kätevästi täytellä näitä palstoja seuraillen samalla tutkia..... Jokuhan voisi kasata sivunsa vaikkapa ennusteista, tai GFS-malleista.

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#5   Lähetetty Torstaina, 29. Heinäkuuta 2010 klo 09:42:48
ciantic kirjoitti:

Olen pohdiskellut pidemmän aikaa sitä että onko kukaan koittanut yhdistää eri ukkostutkien dataa?

...

Ongelma on tietysti saada kaikki tahot yhistämään datansa yhdeksi, mutta onko kukaan yrittänyt?

Erilaisia "viritelmiä" ukkostutkien tuottaman datan yhdistämiseen on tehty ja koetettu tehdä.

Aiemmissa viesteissä mainitun ukko -palvelun alkuperäistä kehitystä olen itse seurannut hyvinkin läheltä, mutta tekijältä innon ja ajan lopahdettua projekti on jäänyt tuuliajolle ja nykyinen, kait ainut toimiva, installaatio (ukko.ws) on kokemusteni perusteella melkoisen kehno. Osasyy tähän on keskeneräinen ja monellakin tapaa vajaa kokoava ohjelmisto (itse ukko) mutta toisaalta myös melko kehnosti hoidetut tutkaimet, jotka ovat siinä mukana.

Toinen vastaava onkin sitten kaupallinen sovellus, ja se kait toimiikin vähän paremmin. Kyseessä on siis Wasp -niminen ohjelmisto, jolla voidaan yhdistää useamman, tiettyä ohjelmistoa (Astrogenicin Nexstromia, joka FLC:lläkin on tutka2:n ohjelmistona). Wasp yhdistelmiä on Suomessakin parilla saitilla, mutta eivät kyllä nekään kovin kummoisia ole, samat ongelmat osin kuin ukossakin. Yksi tällä tavalla tuotettu yhdistelmä on StrikeStar.

Joskus on FLC:n ylläpidon kesken pyöritelty ajatusta, että olishan se hienoa, jos FLC:llä olisi oma kolmiomittausverkosto. Mutta. Se  ei olekkaan mikään helppo saatika edullinen homma. Yksittäisiä ukkostutkaimia siihen tarvittaisiin useita, luokkaa 5-10, että saisi edes Kainuuta myöden riittävän kattavan verkon. Yksittäinen tutkain maksaa, siis pelkkä tutkailaitteisto + ohjelmisto, noin tuhat euroa. Siihen lisäksi vielä jokaiselle tutkaimelle oma tietokone, sähköt (varmistettu) + teleyhteydet (suht. nopeat sellaiset tarvitaan) ja vielä tarvittaisiin sijoituspaikka hyvältä paikalta... Hintaa alkaakin kertymään melkoisesti ja juoksevia kuluja senkin edestä. Näistä syistä toistaiseksi moinen ei ole mahdollista.

Lisäksi tuollaisessa on aina ongelmana se, että kun ne tutkaimet ovat vain suuntaa-antavia niin eipä se tuloskaan kovin tarkaksi pääse. Useamman tutkaimen pienet virheet voivat kasaantua helposti isoiksikin virheiksi, jos hyvin (huonosti) sattuu... Yleensä parhaan viitteen saa, kun vertailee tutkainten näyttämiä tietoja sadetutkiin. Tällöinkin yhden, yksittäisen hetken, kuvvan vertailun sijaan kannattaa tutkia ja vertailla laajempaa historiaa, eli miten tilanne on kehittynyt ja miten pilvet liikkuvat.

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 9 vierasta.