Luettu 1148 kertaa.
neponen

Finland

Kotitekoinen salama/ukkostutka?

Lähetetty Perjantaina, 27. Kesäkuuta 2008 klo 11:41:02

Olen uusi jäsen ja kiinnostunut kaiken kaikkiaan säästä ja kaikesta siihen liittyvästä, erityisesti ukkosesta. Olen jonkin aikaa harkinnut oman salamatutkan rakentelemista, mutta ainoa lähes kelvollinen ohje jonka olen netistä löytänyt on tämä: members.home.nl/fkooiman/lightning/. Omasta alan opiskelusta on jo sen verran aikaa että näillä ohjeilla tuskin syntyy mitään toimivaa. Kenelläkään mitään parempia ohjeita tai vinkkejä?

Jake81
Käyttäjän Jake81 kuva

Finland

Vs: Kotitekoinen salama/ukkostutka?

#1   Lähetetty Perjantaina, 27. Kesäkuuta 2008 klo 17:18:46

Toi oli uutta että sen pystyis ittekkin väsään. Yksinkertasin ukkostutka on lyhytaaltoradio. Toimii samalla periaatteella. Ei siitä nyt tietenkään kuvaa näy mutta oppii kokemuksen kautta ainakin etäisyyden hahmottaan ja sen ukkosen voimakkuuden.

juzzi
Käyttäjän juzzi kuva

Finland

#2   Lähetetty Perjantaina, 27. Kesäkuuta 2008 klo 21:36:40

tässä linkkiä aiheeseen viitaten:

www.helsinki.fi/~pzkorpel/radio.html

Hyvä sää on makuasia Vinkkaa
31.7.2008 - ensimmäinen bongaamani supersolu Hymyilee

Jake
Käyttäjän Jake kuva

#3   Lähetetty Keskiviikkona, 2. Heinäkuuta 2008 klo 22:26:41
neponen kirjoitti:

Olen uusi jäsen ja kiinnostunut kaiken kaikkiaan säästä ja kaikesta siihen liittyvästä, erityisesti ukkosesta. Olen jonkin aikaa harkinnut oman salamatutkan rakentelemista, mutta ainoa lähes kelvollinen ohje jonka olen netistä löytänyt on tämä: members.home.nl/fkooiman/lightning/. Omasta alan opiskelusta on jo sen verran aikaa että näillä ohjeilla tuskin syntyy mitään toimivaa. Kenelläkään mitään parempia ohjeita tai vinkkejä?

Tuohan on ihan hyvin tehty ohje. Ajattelin että jos rakentaisi tuon ohjeen mukaan tutkaimen ja kattois sit mitä siitä tulee.. Tuo antenni on mielenkiintonen siihen varmasti voisi kokeilla erilaistakin antennia.. Osiahan tuossa ei paljoa tarvitse kytkeä muuntajan voi korvata erillisellä esim. vanhan läppärin verkkolaitteella. Osat on helppo lätkiä verolevyille niinkuin tuossa ohjeessakin on. IC t löytyy jopa bebekistä Nauraa Voin kirjoitella tuon projektin toimimisesta mikäli se jotain kiinnostaa sit Nauraa

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#4   Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 06:47:58
neponen kirjoitti:

members.home.nl/fkooiman/lightning/. Omasta alan opiskelusta on jo sen verran aikaa että näillä ohjeilla tuskin syntyy mitään toimivaa. Kenelläkään mitään parempia ohjeita tai vinkkejä?

Kyllähän tuolla varmasti jotain "kuulee" ja kohtalaiseen tarkkuuteenkin voi päästä. Tuo tuolla mainittu ohjelma sen sijaan ei vakuuta. Toisaalta itse antennikin lienee hieman puolitekoinen, ainakin noilla ohjeilla. Kannattaakin siis selailla kyseistä sivustoa, sieltä kun löytyy linkki muiden tekemiin versioihin tuosta. Yhdessä niistä aletaan jo päästä lähemmäs parempaa ratkaisua: users.edpnet.be/DanielV37/Detecteur3/Antenna/Antenna.htm

Oikeastaan tuotakin paremman konstruktion olen joskus löytänyt netistä, mutta siitä aikaa jo melkein viisi vuotta ja se, USA:laisen yliopiston, sivu on jo kadonnut netistä. Itselläni kyllä "varmuuskopio" kyseisestä saitista jossain jollain CD:llä. Täytyisi etsiä. Sen tutka näyttää ulkoisesti hyvin pitkälti tuolta, kuin tuossa ylläolevassa linkistä löytyvissä, sivun alalaidassa olevissa, kuvissa näkyvä variantti neposen laittaman linkin tutkasta. Se, nyttemmin kadonnut tutka, oli rakenteellisesti siis hyvin samankaltainen, mutta sisälsi enemmän elektroniikkaa sekä massiivisemman antennin...

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

V24

Finland

#5   Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 17:32:08

Tuollaisen tutkan voisi itsekin rakentaa ihan mielenkiinnon vuoksi. Elektroniikkaa olen vasta opiskellut jonkun verran niin mahdollisesti tuon vahvistimen rakentaminen onnistuu. Mikähän mahtaisi olla antennille paras ratkaisu, tuollainen pyöreä malli kenties?

Jake
Käyttäjän Jake kuva

#6   Lähetetty Torstaina, 3. Heinäkuuta 2008 klo 19:03:34

Mä ajattelin jos tekisi kokeilumielessä ensin pyöreä mallisen ja myöhemmin rakentelisi lisää antenneja Nauraa Huomenna varmaan koitan noutaa osia tohon projektiin jo..

neponen

Finland

#7   Lähetetty Perjantaina, 11. Heinäkuuta 2008 klo 16:27:35
Jake kirjoitti:
Tuohan on ihan hyvin tehty ohje. Ajattelin että jos rakentaisi tuon ohjeen mukaan tutkaimen ja kattois sit mitä siitä tulee.. Tuo antenni on mielenkiintonen siihen varmasti voisi kokeilla erilaistakin antennia.. Osiahan tuossa ei paljoa tarvitse kytkeä muuntajan voi korvata erillisellä esim. vanhan läppärin verkkolaitteella. Osat on helppo lätkiä verolevyille niinkuin tuossa ohjeessakin on. IC t löytyy jopa bebekistä Nauraa Voin kirjoitella tuon projektin toimimisesta mikäli se jotain kiinnostaa sit Nauraa

Antennia varmaan kannattaakin kokeilla erilaisia että löytää sopivan. Muuntajastakaan ei ole ongelmaa, sellaisen sopivan löytää aina jostakin. Ja muutenkin kokoaminen saattaa minulta onnistua, olettaen että olen tulkinnut kaaviota oikein... Eli vasemmassa reunassa 2kpl antenneja ja oikeassa reunassa pistoke äänikorttiin. Edelleen hämärän peitossa on oikeassa reunassa olevat kaksi pientä kaaviota, mitä kuvaavat?? Toki kiinnostaa jos saat jotain toimivaa aikaiseksi. Yritän itsekin ehtiä jossain välissä.

EDIT: Viltsu, kuten yllä kirjoitin antennia voinee tähänkin ratkaisuun kokeilla erilaisia. Itse asiassa tuo linkkisi mukainen antenniratkaisu näyttää paremmalta. Toiminee myös tässä elektroniikan osalta "helpommassa" ratkaisussa? Kenelläkään ajatusta onko tämän http://members.home.nl/fkooiman/lightning/ antennin tarkoitus olla yksi- vai kaksijohtiminen? Itse tulkitsen sen olevan yksijohtiminen.

Jake
Käyttäjän Jake kuva

#8   Lähetetty Lauantaina, 12. Heinäkuuta 2008 klo 13:29:26
neponen kirjoitti:
Jake kirjoitti:

Antennia varmaan kannattaakin kokeilla erilaisia että löytää sopivan. Muuntajastakaan ei ole ongelmaa, sellaisen sopivan löytää aina jostakin. Ja muutenkin kokoaminen saattaa minulta onnistua, olettaen että olen tulkinnut kaaviota oikein... Eli vasemmassa reunassa 2kpl antenneja ja oikeassa reunassa pistoke äänikorttiin. Edelleen hämärän peitossa on oikeassa reunassa olevat kaksi pientä kaaviota, mitä kuvaavat?? Toki kiinnostaa jos saat jotain toimivaa aikaiseksi. Yritän itsekin ehtiä jossain välissä.

EDIT: Viltsu, kuten yllä kirjoitin antennia voinee tähänkin ratkaisuun kokeilla erilaisia. Itse asiassa tuo linkkisi mukainen antenniratkaisu näyttää paremmalta. Toiminee myös tässä elektroniikan osalta "helpommassa" ratkaisussa? Kenelläkään ajatusta onko tämän http://members.home.nl/fkooiman/lightning/ antennin tarkoitus olla yksi- vai kaksijohtiminen? Itse tulkitsen sen olevan yksijohtiminen.

Kyllä tuo minusta on 2johtiminen...

http://members.home.nl/fkooiman/lightning/Schematics%20Flat.JPG  Tarkoitatko tuossa kytkentäkaaviossa olevaa kahta pientä kytkentää oikealla??  Jos tarkoitit tota niin siinä on jotain virransyöttöön liittyvää  pari  konkkaahan siinä on. Se varmaan tekee virrasta vakaampaa  ja maadotukseen liittyvää. http://users.edpnet.be/DanielV37/Detecteur3/Antenna/Electronic_LR_Rev_23.pdf  tuossa on ainakin miten saa pelaamaan tavallisen muuntajan avulla muutama diodi vaan ja toimii

Jake81
Käyttäjän Jake81 kuva

Finland

#9   Lähetetty Maanantaina, 14. Heinäkuuta 2008 klo 18:29:45

Kertokaa ihmeessä jos saatte ton onnistuun! Ihan  mielenkiintosta... Itellä ei varmaan taidot riitä tohon hommaan. Tarvis varmaan olla DI tai jotain.

Jake
Käyttäjän Jake kuva

#10   Lähetetty Tiistaina, 15. Heinäkuuta 2008 klo 00:48:54
Jake81 kirjoitti:

Kertokaa ihmeessä jos saatte ton onnistuun! Ihan  mielenkiintosta... Itellä ei varmaan taidot riitä tohon hommaan. Tarvis varmaan olla DI tai jotain.

Eääh, mikään DI sentään tarvitse olla. Mä oon noita elektroniikkaa rakennellut kohta 10 vuotta niin kyllä siin on oppinutkin sit... Mä tekasen jonkun pienen sivun tuosta projektista ja laitan kuvia kunhan nyt saan sitä rakenneltua...

Nyki
Käyttäjän Nyki kuva

#11   Lähetetty Perjantaina, 18. Heinäkuuta 2008 klo 12:12:09

Noita on suomessa rakenneltu useampiakin.
Käytössä tällähetkellä ainakin asemilla Kemi ja Kemiö, ilmeisesti kaksi muutakin, mutta niistä en tiedä sen tarkemmin.

Nyki
Lohjan Sää ja ukkostutka, myös animaatiot:
http://www.vaski.net/thunder/ukkonen2.htm

Jake81
Käyttäjän Jake81 kuva

Finland

#12   Lähetetty Keskiviikkona, 30. Heinäkuuta 2008 klo 16:53:46

Mä en saa tätä ohjelmaa edes kunnolla päälle kun iskee kokoajan "run time error 13 - type mismatch" ja heittää pihalle! Onko jollain muulla sama ongelma? Olis ihan kiva ensin tutustua tohon ohjelman käyttöön ensin.

edit: ja mitäs jos täräyttää suoraan tohon antenni hökötykseen? onko sit kaikki laitteet konetta myöten sökönä?? minkälainen maadotus tommoseen tulee? sori jos kyselen tyhmiä, mut kun ei tiä..

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#13   Lähetetty Keskiviikkona, 30. Heinäkuuta 2008 klo 19:04:01
Jake81 kirjoitti:

Mä en saa tätä ohjelmaa edes kunnolla päälle kun iskee kokoajan "run time error 13 - type mismatch" ja heittää pihalle! Onko jollain muulla sama ongelma? Olis ihan kiva ensin tutustua tohon ohjelman käyttöön ensin.

En ole itse ohjelmaa kertaakaan kokeillut, mutta vaikuttaisi, että se on toteutettu Visual Basic -kielellä ja sen versiolla 6. Näin ollen kannattaa koneelle asentaa tuki kyseiselle kielelle. Se hoituu lataamalla ja asentamalla täältä löytyvä ohjelma: support.microsoft.com/kb/192461 Toisaalta uudemmissa Windows versioissa tuo saattaa jo tulla oletuksellakin mukana; siitä en sitten enempää tiedäkään, kun en Windowsia käytä kuin hyvin satunnaisesti.

Toisaalta myös tutkan puuttuminen ja/tai jonkin muun (ohjelmisto)komponentin puuttuminen koneelta voi johtaa samaan tulokseen. Eikä kyllä ohjelmointivirhekkään ole poissa laskuista. Kannattaa siis kysellä suoraan ohjelman tekijältä itseltäänkin myös.

Jake81 kirjoitti:

edit: ja mitäs jos täräyttää suoraan tohon antenni hökötykseen? onko sit kaikki laitteet konetta myöten sökönä?? minkälainen maadotus tommoseen tulee? sori jos kyselen tyhmiä, mut kun ei tiä..

Hmm. Jos tutkasi on ulkona, ilman mitään ulkoista fyysistä suojausta, ja sieltä tulee suoraan johto koneeseesi, niin vastaus on ehdoton kyllä. Salama voi iskeä antenniin ja johdon kautta kulkea koneeseesi ja tuhota sen. Todennäköisyyttä moiselle en edes viitsi pohtia.

En itse elektroniikkaa tunne tarpeeksi, jotta voisin mitään täysin pätevää ja varmaa sanoa, mutta. Antennia et suoraan pysty maadoittamaan mitenkään, tämä voi vain johtaa häiriöihin toiminnassa ja heikentää/sotkea tuloksia. Siksipä suosittelenkin vastaavaa rakennelmaa, kuin jossain aiemmassa linkissä tässä keskustelussa on löytynyt. Eli rakentaa antenni muoviputken sisälle.

Muoviputki itsessään ei suoraan kykene suojaamaan salamalta, ajatuksena se on ihan yhtä naurettava kuin väite kumisaappaiden suojaavuudesta. Mutta. Muoviputki helpottaa konstruktion pysymistä kasassa ja suojaa johtimia säiden vaikutuksilta, etenkin auringon. Tämän muoviputkirakennelman päälle (vaikkapa 10-15cm korkeudelle) ja alle (ihan yhtä kauas) voi sitten rakentaa metalliverkosta / reitetystämetallilevystä suojat, joiden välissä itse antenni on. Nuo metalliset osat sitten ovat maadoitetut. Koneelle tulevien johtojen reitti pitää sitten olla mietitty siten, että salaman hyppääminen siihen on epätodennäköistä.

Samalla tietysti pitää huolehtia myös talon ja sähköverkon suojaamisesta ja maadoittamisesta oikein. Tästäkin on aiemmin keskusteltu, joten tässä sitä ei kannata enää käydä lävitse.

Ville Heimonen

Nyki
Käyttäjän Nyki kuva

#14   Lähetetty Torstaina, 31. Heinäkuuta 2008 klo 10:57:00

"Tämän muoviputkirakennelman päälle (vaikkapa 10-15cm korkeudelle) ja alle (ihan yhtä kauas) voi sitten rakentaa metalliverkosta / reitetystämetallilevystä suojat, joiden välissä itse antenni on. Nuo metalliset osat sitten ovat maadoitetut. Koneelle tulevien johtojen reitti pitää sitten olla mietitty siten, että salaman hyppääminen siihen on epätodennäköistä."

Tuossa rakenteessa on pari pientä ongelmaa.

Antenni ei yleensä toimi hyvin, jos lainkaan, mikäli sen yläpuolella on maapotentiaali.
Yleensä jo tarpeeksi lähellä oleva metalli haittaa antennin toimintaa.
Tuossa "ristilooppi" tyyppisessä kuunteluantennitapauksessa asia ei kuitenkaan ole varma kokeilematta.
Ainakin antennin suuntakuvio ja impedanssi muuttuvat, todennäköisesti samalla muuttuu myös antennin viritystaajuus, jolloin alkuperäisiä mittoja pitäisi muuttaa johonkin päin. Antennin herkkyys voi myös kadota.

Toinen ropleemi on, että rakenne on ukkosenjohdatin, jolloin se saattaa tarjota salamalle uuden reitin maahan tai talon sähköverkkoon, vaikka se ei muuten huomaisi koko taloa. Talo ja sen rakenteet tuleekin maadoittaa siten, että salama ei "näe" niitä terävänä houkuttelevana maapiikkinä, vaan oikean maadoituksen ansiosta ne muuttuvat "salaman silmissä" vain pieneksi kumpareeksi maastossa.
"Kaksilevyinen" rakenne voi salaman jännitteillä muodostuaa myös kondensaattoriksi, koska niiden välisen johtimen resistanssi saattaa aiheuttaa potentiaalieron levyjen välille. Ohut johdin kärvähtää poikki herkästi ja silloin saattaa myös tapahtua levyjen välillä läpilyönti juuri sillä alueella, jossa antenni sijaitsee. No tuo on ehkä jo aika teoreettista, mutta ei mahdotonta.

Suojauksista on olemassa myös viranomaismääräyksiä ja ohjeita, joskaan ne eivät aivan suoraan välttämättä koske harrasteradioasemia tms. mutta maadoitus ja muu suojaus kannattaa tehdä ja mieluusti oikein. Maadoituksen suunnittelu kannattaa aloittaa riittävän laajasta maan alla olevasta maadoituselektrodirenkaasta. Ilman sitä jännitepotentiaalin tasaus salamaniskutapauksessa ei ole mahdollista.

Ukkossuojauksessa on ainakin pari selkeää lähtökohtaa, molemmat on hoidettava, vaikka usein jälkimmäinen jää tekemättä:
-Rakennuksen, sen sähköverkon ja antenniputken maadoittaminen oikein ja riittävästi.
-Ylijännitesuojaus, ettei laitteille asti pääse salaman aiheuttamia jännitepiikkejä.

Radioamatööriasemilla on usein erinäisiä antenneja korkealla ja ukkossuojaus on toteutettu vaihtelevalla menestyksellä, jos lainkaan :)
Tuolla on ehkä yksi parhaista selostuksista aseman ja sen laitteiden oikeaan ukkkosuojaukseen (sisältää myös esimerkkejä siitä mitä ei pidä tehdä):
http://www.kolumbus.fi/oh5iy/back/RA-aseman%20salamasuojaus.html

Nyki

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#15   Lähetetty Torstaina, 31. Heinäkuuta 2008 klo 13:20:29
Nyki kirjoitti:

Tuossa rakenteessa on pari pientä ongelmaa.

Antenni ei yleensä toimi hyvin, jos lainkaan, mikäli sen yläpuolella on maapotentiaali.
Yleensä jo tarpeeksi lähellä oleva metalli haittaa antennin toimintaa.
Tuossa "ristilooppi" tyyppisessä kuunteluantennitapauksessa asia ei kuitenkaan ole varma kokeilematta.
Ainakin antennin suuntakuvio ja impedanssi muuttuvat, todennäköisesti samalla muuttuu myös antennin viritystaajuus, jolloin alkuperäisiä mittoja pitäisi muuttaa johonkin päin. Antennin herkkyys voi myös kadota.

Tuollaisen rakennelman olen nähnyt GP-1 (Great Plains 1) -paikantimen ohjeissa (vielä silloin, kun ne netissä olivat). Se oli, tai on vieläkin, rakenteeltaan hieman samankaltainen kuin tässä keskustelussa käsitelty laite. Antenni vain hieman suurempi ja siihen liittyi ohjeissa suojarakenteet sekä jonkilainen lisärakenne silmukoiden päällä. Tarkkaan en muista enää, koska aikaa siitä, kun rakenteeseen tutustuin tarkemmin on aikaa jo muutama vuosi.

Lisää tietoa GP-1:stä löytyypi täältä: lcm.met.psu.edu/default.htm  Harmillista, että ohjeet ovat sellaisenaan kadonneet netistä; täytynee tilata itselle CD:llä.

Ville Heimonen

Nyki
Käyttäjän Nyki kuva

#16   Lähetetty Torstaina, 31. Heinäkuuta 2008 klo 20:46:14

Joo.,.. tossa linkissä on LCM, kolmikaapelinen ukkostutkan antenni. (yleisimmin käytössä on kaksi kaapelia)
Melko hauska hässäkkä suoraan sanottuna.
GP-1:stä ei enää tunnu löytyvän mistään. Siirtyivät sen käytöstä LCM:n käyttöön liian rajoitetun suorituskyvyn vuoksi. Tulee ihan mieleen Boltekin antennin suorituskyky...

Tuossa LCM:ssä on epämääräisen putkikehikon (teline) päälle asennettuna hieman erikoisempi suunta-antenni. 
Siinä pyöreät vaakalevyt muodostavat oman erillisen antennin ylä ja alatason, jolla selvitetään "mukamas" ainoastaan maasalamoiden polarisaatiota pelkästään sähkökentän muutosten perusteella ja se vaatii alas yhden kaapelin lisää, sekä oman signaalinkäsittelynsä. Sitä miksi ovat päätyneet aikoinaan tuohon ratkaisuun +/-CG:n erottamiseksi, en varmuudella keksi. Ilmeisesti tarkoitus on kasvattaa paikantamisherkkyyttä ja/tai tarkkuutta, mittaamalla erikseen matalan säkökentän/magneettikentän voimakkuutta jatkuvasti, sen sijaan että mitataan vain salaman aiheuttamaa piikkiä.
(Eräässä kuvassa samanlainen antenni on asennettu huomattavasti yksinkertaisemman telineen päälle "omaan mökkiinsä", joka on rakennettu katolle. Täällä rakennusvalvontaviranomainen voisi katsoa hieman hitaasti moista)

Levyjen väliin jäävät pystytuet ovat pystypolarisaatiossa ja toimivat "normaalin" suunta-antennin tapaan, muodostaen ristiloopin.
Niiltä tulee alas kaksi kaapelia, kuten tavallisesti. 
Myöhemmissä kuvissa antenni on sitten suojattu muovipömpelillä.
Tuo antenni on niin kookas, että sitä voisi luulla varsin herkäksi. Toisaalta, jos oikein ymmärsin, niin laite käsittelee taajuusaluetta 1-400khz, joka on varsin laaja.

Joskus näin mielenkiintoisen ukkostutka-antennin jossakin... siinä oli isossa pyöreässä kehässä kymmeniä ehkä 20cm pystyantenneja ja niiden signaali käsiteltiin jossakin omassa yksikössään. 
En tiedä siitä sen enempää, mutta näytti vaikuttavalta. Varmaan ihan oma haasteensa oli käsitellä tiuhaan salamoivan ukkosmyrskyn signaaleja hirmuiselta antennielementtimäärältä.

Sain tuosta kahden levyn magneettikenttämittarista idean, jota pitää lähteä heti kokeilemaan.
Olisiko se tosiaan toimiva köyhän miehen ratkaisu mittaamaan paikallista ilmakehän sähkökentän voimakkuutta.
Viralliset mittalaitteet kun on aika kalliita.

Nyki

Jake
Käyttäjän Jake kuva

#17   Lähetetty Lauantaina, 2. Elokuuta 2008 klo 00:16:08
Jake81 kirjoitti:

Mulla tuo ohjelma toimii kyllä.

Hmm eikö sen antenni pläjäyksen voisi virittää jollekin parvekkeelle tai takapihalle? 

Mä ajattelin että joku paska kone tohon hommaan mikä saa olla ukkosellakin päällä ja virtalähde yleisimmiten saa osumaa jos ukkonen lyö lähelle....

Nyki
Käyttäjän Nyki kuva

#18   Lähetetty Lauantaina, 2. Elokuuta 2008 klo 16:58:29

Muualla on aika yleistä sijoittaa antenni vintille, mutta se ei onnistu, jos talossa on peltikatto.
Antennille paras paikka olisi mesta, jossa sillä on suora näkyvyys horisonttiin jokapuolella. Ei onnistu ainakaan meillä ilman 40-metristä mastoa, kun Lohjanharju on länsipuolella heti vieressä Surullinen

Ihan lähellä olevat rakennukset kyllä haittaa merkittävästi, joten se top-mesta on katon yläpuolella, mahdollisimman korkealla. Top.

Virtalähde saa yleensä pahaa jännitepiikeistä, mutta jos salama sattusi jostakin kumman syystä osumaan salamatutkan antenniin, niin silloin se menee "Kooiman tyyppisissä tutkissa" sisään äänikortin kautta emolevylle. Noinhan voi siis käydä herkemmin huonosti rakennetuissa järjestelmissä, joissa potentiaalin tasaus ja ylijännitesuojat ei toimi, tai niitä ei ole. jos ne ovat ja toimivat, riski on entistä pienempi. 
En pidä salamaa kovin suurena uhkana ukkostutkalle (vaara on tosin täysin paikasta ja asennuksesta kiinni), mutta tiedän, että suomessakin on ainakin yhden tutkan laitteisto saanut suoran iskun samaan mastoon ja silloin hajosi muistaakseni antenni (mahdollisesti myös sen kaapeli)  ja ADSL-modeemi. Kone taisi jäädä ehjäksi Hymyilee Voi olla, että muistan nuo vauriot väärinkin.

Edit: Salamalla on uskomattoman paljon voimaa ja ukkosenjohtimen maadoituskaapelin ympäristöön voi iskussa muodostua pahimmillaan niin suuria magneettikenttiä, että viiden metrin alueelta johtimen ympärillä olevat elektroniikkalaitteet hajoavat, vaikka salama ei edes iskenyt niiden virransyöttöön. Siis pelkkä Elektromagneettinen pulssi (EMP jota on kokeiltu menestyksekkäästi aseenakin) rikkoo laitteet lähistöltä. Samat voimat voivat myös repiä huonosti tehdyt kaapeloinnit irti ja katkoa ne.
Siksikin maadotukseen kannattaa perehtyä Hymyilee
Salamaa ei tarvitse pelätä, mutta sen voima pitää ottaa tosissaan ja parhaat aseet siltä suojautumiseen ovat tieto ja huolellinen valmistautuminen.

Nyki

tonsku79

Finland

#19   Lähetetty Sunnuntaina, 3. Elokuuta 2008 klo 23:36:39

Minulla on tuollainen kooimanin tutka ollut jo muutaman vuoden käytössä. Antenni mulla roikkuu tossa katossa ja on kooltaan 40x40cm.

Mikäli softan saa säädettyä oikein, on tutka suhteellisen tarkka ottaen huomioon erittäin edullisen hinnan.

Tässä pari kuvankaappausta tosta mun tutkaruudulta (sadetutka vs. salamatutka):

http://www.elisanet.fi/tonskulus/toimiihan.jpg

http://www.elisanet.fi/tonskulus/goodwork.jpg

Jake81
Käyttäjän Jake81 kuva

Finland

#20   Lähetetty Keskiviikkona, 6. Elokuuta 2008 klo 18:10:43

Jaksaisitko tonsku79 tehdä semmosen rakennusohjeen suomenkielellä ja selkokielellä, kun kaikki kiinnostuneet ei välttämättä osaa noilla enklantinkielisillä ohjeilla väsätä tommosta. Niin ja kuvia kans siihen, niinhän legotkin kootaan Vinkkaa. Paljon sait kuluun euroja tohon projektiin?

Jake81
Käyttäjän Jake81 kuva

Finland

#21   Lähetetty Torstaina, 7. Elokuuta 2008 klo 01:12:33

laskettiin tosta ekasta vaiheesta osat niin oli joku 35e. Miten se vahvistin tehdään? Piirilevyllehän se tehdään..

neponen

Finland

#22   Lähetetty Keskiviikkona, 20. Elokuuta 2008 klo 16:57:31
Jake kirjoitti:

Kyllä tuo minusta on 2johtiminen...

http://members.home.nl/fkooiman/lightning/Schematics%20Flat.JPG  Tarkoitatko tuossa kytkentäkaaviossa olevaa kahta pientä kytkentää oikealla??  Jos tarkoitit tota niin siinä on jotain virransyöttöön liittyvää  pari  konkkaahan siinä on. Se varmaan tekee virrasta vakaampaa  ja maadotukseen liittyvää. http://users.edpnet.be/DanielV37/Detecteur3/Antenna/Electronic_LR_Rev_23.pdf  tuossa on ainakin miten saa pelaamaan tavallisen muuntajan avulla muutama diodi vaan ja toimii

Eiköhän tuosta jollain tavalla toimivan saa kaksijohtimisenakin. Tosin kytkentä elektroniikkaan on toinen juttu.

Arvelinkin että ne kaksi juurikin erillään olevaa pientä kytkentää liittyy virransyöttöön. Ajattelin vaan varmistaa kun kuten mainittu omista opiskeluista on aikaa ja elektroniikan kanssa ei ole tarvinnut sen jälkeen juurikaan hermojaan menettää.

EDIT: Tälle kesälle en enää ehtine omaa rakennella mutta yritän kovasti talven aikana saada jotain aikaiseksi että saisi mahdollisesti ensi kesänä käyttöön.

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 9 vierasta.