Luettu 434 kertaa.
tapiol

Finland

Uusi jäsen - pilvianimaatio ja huomioita flc:stä

Lähetetty Maanantaina, 30. Kesäkuuta 2008 klo 14:19:23

Moro,

Olen seuraillut vieraana foorumia ja päätin rekisteröityä.

Pari huomiota/kysymystä:

Olisiko mahdollista saada hakutoimintoa foorumille ?

Kokeilin laittaa kännyyn Sparkia ja vaskinetin sain toimimaan mutten tätä flc:tä. Pitäisikö toimia ?

Pilvianimaatioita olen muutamia kokeillut tehdä webkameralla.

Viimeisin täällä:

einarin.1g.fi/kuvat/290608clouds/

Tuossa on ruutujen väli 1.5 sekuntia. Olisi voinut olla hieman pidempikin.

Komeita pilareita kuitenkin pukkasi.

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

Vs: Uusi jäsen - pilvianimaatio ja huomioita flc:stä

#1   Lähetetty Maanantaina, 30. Kesäkuuta 2008 klo 16:13:54

Noiden FLC:tä koskevien kyssärien paikka voisi ennemminkin olla tuolla Palaute-palstalla Hymyilee Mutta vastataan tässä tällä kertaa niihin kuitenkin.

Foorumilla on kyllä olemassa hakutoiminto, se vain ei ole käytettävissä. Syynä tähän ovat ohjelmaongelmat haun kanssa. Lisäksi järjestelmän oma sisäinenhaku on valtavan raskas, josta johtuen olenkin sille kehittämässä uutta parempaa ratkaisua. Toivottavasti mahdollisimman pian saamme sen käyttöömme.

Mitä taasen Sparkiin tulee, niin kyllä se on edelleen hengissään FLC:llä. Ongelma on vain se tautisen huono kännykkäsofta, jolla niitä animaatioita olisi tarkoitus katsella. Ohjelmallisista rajoituksista johtuen, emme saa tutka2ta pyörittävää NexStorm-ohjelmistoa siirtämään Sparkin tarvitsemaa spark.txd-tiedostoa toiselle palvelimelle kuin jolle varsinainen tutkakuva siirretään.

Tästä syystä spark.txd-tiedoston osoite on FLC:llä muuttunut ja se on http://imgs.flcenter.net/spark.txd. Vanha osoite, flcenter.net/spark/spark.txd ohjaa tuohon tiedostoon, mutta kännykkäsofta ei tuota ohjausta ymmärrä ja antaa virheilmoituksen. Tähän ongelmaan toteutan pienen ns. wrapperin myöhemmin tänään, jolloin myös vanhan osoitteen pitäisi toimia.

Itsekkin olen pilvi-/sääanimaatioita webcamilla toteuttanut. Ne, live-webcamin ohella, löytyvät täältä: webcam.62astetta.com/
Seuraavana itselläni onkin vuorossa operaatio, jossa webcamin tilalle tuleekin perinteinen digipokkari (esim. Canon PowerShot A-sarjalainen), jonka jälkeen livekuvan ja videoiden laatu paranee toivottavasti paljonkin. Myös siirtymä videoissa HD-laatuun on mahdollista Hymyilee

PS. Kun haluat rivinvaihdon, tapahtuu se näppäinyhdistelmällä Shift+Enter (PC-koneissa näin, Mac-koneista ei tietoa Näyttää kieltä). Turhat kappaleenvaihdot (pelkkä Enter) ovat pahasta, niiden venyttäessä viestiä liikaa.

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

tapiol

Finland

#2   Lähetetty Maanantaina, 30. Kesäkuuta 2008 klo 17:53:03

Kiitokset vastauksista.

Katsoin ottamiasi pilvikuvia/animaatioita.
Hienoja olivat joskin proseduuri niiden tuottamiseen tuntui aika monimutkaiselta.
Olen täällä Tampereella vähän pohdiskellut sekvenssikuvauksen toteuttamista seuran tähtitornilla - joskin pääkohteina olisi ennemmin yötaivaan kohteet; tähdenlennot ja meteorit.

Oletkos muuten tutustunut karhukameraan ?:
http://www.karhukamera.com/

PS Noteerasin nuo rivinvaihtojutut (jota kylläkin hieman kummastelin että oletuksena näin).

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#3   Lähetetty Maanantaina, 30. Kesäkuuta 2008 klo 20:20:15
tapiol kirjoitti:

Kiitokset vastauksista.

Katsoin ottamiasi pilvikuvia/animaatioita.
Hienoja olivat joskin proseduuri niiden tuottamiseen tuntui aika monimutkaiselta.
Olen täällä Tampereella vähän pohdiskellut sekvenssikuvauksen toteuttamista seuran tähtitornilla - joskin pääkohteina olisi ennemmin yötaivaan kohteet; tähdenlennot ja meteorit.

Oletkos muuten tutustunut karhukameraan ?:
http://www.karhukamera.com/

PS Noteerasin nuo rivinvaihtojutut (jota kylläkin hieman kummastelin että oletuksena näin).

Teknisestihän tuo käytössäni oleva systeemi on perin yksinkertainen. Linux-kone, jossa USB-väyläinen webcam on kiinni. Konella Debian ja ohjelmistona webcamin kuvien kaappamiseen Motion (joka tuon perinteisen intervallikuvauksen lisäksi osaisi tunnistaa liikettä/yms.). Motion nappaa säädetysti kuvan joka 10. sekuntti ja suorittaa tämän jälkeen pienen bash-kielisen scriptin, jonka avulla kuva siirretään FTP:n ylitse web-palvelimelle. Simppeliltä tuo ainakin minusta kuulostaa... Ehkä vain olen liikaa asiaan perehtynyt ja tuolla järjestelmällä leikkinyt... Nauraa

Noh. Videot ovatkin sitten toinen juttu. Niiden tuottamiseen kun en heti löytänyt mitään täysin valmista ohjelmaa, päätin tehdä moisen itse (hyödyntäen tosin valmiita työkaluja). Eikä tulostakaan täysin oikeaoppiseksi ohjelmaksi voi kutsua... Se on vain PHP-scripta, jonka cron ajastetusti suorittaa. Tuo PHP-scripta kasaa ohjeistetun päivän kuvat, tekee niistä symboliset linkit ja sen jälkeen ffmpeg:llä kokoaa nuo videot, joita sivuillakin on nähtävillä.

Toistaiseksi ainut täysin automatisoitu video, jota tuo järjestelmä tuottaa, on päivittäinen video. Viikkovideot sekä nuo ns. custom-videot täytyy manuaalisesti käskyttää tulemaan (selaimella vain vierailu tietyllä sivulla, jolle parametrina annetaan tiedot). Videot tuotetaan suoraan FlashVideoksi (FLV-muoto), jonka jälkeen ne siirretään palvelimelle ja niistä luodaan merkintä tietokantaan. Tietokannan tietojen perusteella sitten sivusto näyttää kymmenen viimeisintä videota listattuna ja osaa tarjota myös kaikki muut näytille, kunhan osoite on oikein. Hymyilee

Idean tuohon sain osittain isäni tekemän järjestelmän pohjalta, osittain Karhukameran pohjalta. Projektina Karhukamera on itselleni tuttu jo lähes sen syntyajoilta. Seuraava askel itselläni onkin viedä tuota entistä enemmän Karhukameran kaltaiseksi (mutta täysin Linux -pohjaisena), korvaamalla nykyinen webcam oikealla digipokkarilla... Hymyilee

PS. ei rivinvaihdoissa mitään erikoista mielestäni ole. Samalla tapaahan ne toimivat myös vaikkapa Officessa Hymyilee Ainut, että tänne kirjoittaessa vain täytyy muistaa tuo Officen -kaltainen toimintan rivinvaihtojen kanssa. Samoilla näppinyhdistelmillä toimivat myös ns. boldaus ja italic, sekä monet muut toiminnot.

Ville Heimonen

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#4   Lähetetty Tiistaina, 1. Heinäkuuta 2008 klo 06:15:56
tapiol kirjoitti:

Kokeilin laittaa kännyyn Sparkia ja vaskinetin sain toimimaan mutten tätä flc:tä. Pitäisikö toimia ?

Noniin. Nyt on Spark palautettu toimimaan "entiseen" tapaan. Eli Sparkille osoite on: www.flcenter.net/spark  Tuolla siis nyt pieni Perl-"wrapper", joka välittää spark-tiedoston.

Ville Heimonen

tapiol

Finland

#5   Lähetetty Tiistaina, 1. Heinäkuuta 2008 klo 07:36:38

Jostain syystä mulla tulee Error loading map (vaikka kokeilin noita muitakin osoitteita).

mku836
Käyttäjän mku836 kuva

Spark toimii

#6   Lähetetty Tiistaina, 1. Heinäkuuta 2008 klo 15:56:44
tapiol kirjoitti:

Jostain syystä mulla tulee Error loading map (vaikka kokeilin noita muitakin osoitteita).

Nyt pelaa taas. Kiitos!

Kuviani: http://kuvablogi.com/blog/7952/
Muutama tallenne: http://s313.photobucket.com/albums/ll389/mku836/

ukkossaldo: 2007: 12/ 2008: 11, joista 7 yöllä + yksi lentokoneesta

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#7   Lähetetty Tiistaina, 1. Heinäkuuta 2008 klo 16:38:31
tapiol kirjoitti:

Tarkistahan, että osoite on oikein. Myöskin sen www. -osan pitää olla mukana, koska ilman sitä sivuille yrittävät ohjataan www. -alkuiseen versioon. Itse kun testasin aamulla, niin toimi moitteetta.

Ville Heimonen

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 6 vierasta.