Ajattelin tämmöisen ketjun laittaa pystyyn. Kaikille, jotka näitä GFS:iä sun muita malleja tiirailevat: mitä katsotte? Normaali capet ja li:t sun muut varmastikin on kaikilla hallussa (tai siltä varalta ettei kaikilla ole, niin voihan niitäkin selostaa). Mutta on myös kaiken näköisiä muitakin määreitä, mitä ne oikein tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat säätilaan. Eli ihan silleen yksinkertaisia selityksiä kaikille meille, jotka emme niin kauheasti noita muita kuin capeja ja sen sellaisia tiiraile. Englanninkielisenä näitä kaikkia löytyy kyllä ja itse niitä ymmärrän ihan jees, mutta tuli mieleen ettei kaikille varmaan aukene. (Ei ne kaikki aina aukene mullekaan). Saattaa olla ihan turhakin juttu, mutta itseäni kiinnostaisi tietää esim. mitä varten katsotaan 500 hPa painepinnan oloja. Tiedän kyllä että sielläkin voi esiintyä jet streamia jne jne, mutta myöskin paljon muita määreitä siellä on, mitä katsellaan.
Toivottavasti nyt tarpeeksi yksinkertaisesti saisin tämän selitettyä: eli mikä missäkin liittyy mihinkin
(Sori olen hiukan väsynyt enkä nyt jaksanut tämän enempää skarpata). Toivottavasti kaikki tietävät mitä tarkoitan. Jos ei tiedä, niin kysykää.
-Minä en tiedä kaikkea, enkä edes yritä väittää että tiedän-