Luettu 4764 kertaa.
Salama
Käyttäjän Salama kuva

Oletko nähnyt pallosalamaa koskaan?

Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 08:21:27
kyllä
6% (1 ääni)
en
82% (14 ääntä)
ehkä, en ole varma
12% (2 ääntä)
Ääniä yhteensä: 17

4kpl ukkosia nähty kesällä 2007

Salama
Käyttäjän Salama kuva

Pallosalama

#1   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 08:21:27

Mites tämä mielenkiintoinen ilmiö on tunnettu täälläpäin? Oletteko nähneet ko. ilmiötä?

Itse uskon tällaisen nähneeni, jopa usieta samaan aikaan. Olin jo useita vuosia sitten Torniossa, ja paikalle osui bongarin unelma: koko päivän meni yli ukkoskuuroja, joista viimeinen oli jo pelottavan voimakas. Sitten ukkosen aikana ikkunasta katselin niin näin muutamia todella kirkkaita palloja muistuttavaa asiaa tulevan ylhäältä alas. Kun nämä osuivat maahan, ne vain katosivat.
Ihmettelin sitten mitä ihmettä ne ovat ja nyttemmin olen ajattellut, olivatko ne pallosalamoita? Kameraa ei silloin ollut saatavilla, joka harmittaa vieläkin  :(
Onko teillä kokemuksia asiasta?

Ilmatieteenlaitoksen tietopaketti:
http://www.ilmatieteenlaitos.fi/kysymyksia/index_6.html#21

4kpl ukkosia nähty kesällä 2007

DaddaRaa

Pallosalama

#2   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 10:10:28

Itse olen kokenut salamaniskun turhanki läheltä.
Istuttii isoveljen kanssa terassilla kauheella ukonilmalla. Sitten välähti ja pamahti. Oli talon viereiseen puuhun iskenyt jonkin sortin salama, jäljistä päätellen, itse kylläkin näimme suoraan edessämme, n. 15m, myös salaman. Ukkosen loputtua menimme tutkimaan puuta johon luulimme salaman iskeneen, mutta ei jäljen jälkeä. Sitä siinä sitten pähkäiltiin ja kerrottiin toisillemme millainen se oli ollut. Mielessäni näin pienen rinkulamaisen ''salaman'' joka sitten pamahti ja lujaa.

Pallosalamaksi sitten loppuen lopuksi epäilimme sitä. Kun isä sitten tuli kertomaan, talon viereiseen puuhun oli salama iskenyt, ajattelin, että varmaan siitä salamasta joku pieni jatkosalama tuohon edessämme olleeseen puuhun oli tullut.

Arvoitukseksi se tietenkin jäi kumpi se oli. Jospa ensin salama oli lyönyt puuhun josta sitten lähttenyt pieni pallosalama edessämme olevaan puuhun.

Niskat meni ihan hemmetin jäykäksi ja muutama muukin lihas tuntui hirveän jännittyneeltä Näyttää kieltä

tonskulus

Pallosalama

#3   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 15:35:09

Toisinaan pallosalamoiksi voi helposti mieltää voimalinjojen eristeiden yli tapahtuvia ylilyöntejä salama iskiessä voimalinjan viereen tai itse linjaan. Siinä purkautuu eristimen yli salaman lisäksi myös hetkellisesti voimalinjassa kulkeva sähkö joka on helposti kymmeniä-satoja MegaWatteja. Tämän vuoksi siinä eristeen kohdalla leimahtaa valtava tulipallo eikä olisi ihme jos siitä jotain pienempiä roiskeita lentelee ympäriinsä.
  Eilen oltiin aivan 30kV:n voimalinjan tuntumassa ukkosta seuraamassa niin todella komeasti leimahti n.50m päässä pylväässä samalla kun salama iski jonkin matkan päähän. Huomattavasti kirkkaampi kuin yksikään salama, sellainen parimetrinen pyöreä leimahdus ja huumaava pamahdus. Harmi kun kuvasin just väärään suuntaan..ois saanu komean videopätkän..

jusky
Käyttäjän jusky kuva

Finland

Pallosalama

#4   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 15:44:03

jossen nyt ihan väärässä ole niin tuosta samasti ilmiöstä johtunee myös sähköjen räpsähtelyt ja jopa katkokset... nykyään ku on voimakaapeissa niin herkät suojareleet että laukeevat heti

IRC: kössi_81

Ukkoset 2008 3kpl (päällä) lukuisia sivusta jytisijöitä.

susanna

Pallosalama

#5   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 15:45:44

Itse en pallosalamaa ole nähnyt, mutta sellainen oli 1960-luvulla paukahtanut isovanhempieni taloon. Paappani, joka kuulemma kärsi  iskiaksesta tai reumatismista oli nojaillut kipeää lonkkaansa jonnekkin ja jo vain oli oikaissut selkänsä nopeasti.... Pallosalama oli hetken pyörinyt tuvan lattialla ja sitten kadonnut. Samalle tontille rakennettiin myöhemmin vanhempieni talo ja vielä nykyäänkin, kun oikein kunnon myräkkä tulee päälle, saattaa pistorasioista tulla liekkiä...Siihen ei ukkonen usein ihan päälle pääse, mutta kun pääsee, niin sitten se paukkuukin. Muistan kyllä muutaman kerran, kun lapsena ollessani istuttiin autossa "turvassa".   Hymyilee

Kogyz
Käyttäjän Kogyz kuva

Finland

Pallosalama

#6   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 17:36:14

kerran olen nähnyt Hymyilee Tulin ovesta ulos ja kun pistin oven kiinni niin rappusten ohi meni pyöreä kirkas pallo joka katos talon taakse. Hetken päästä kuului jyrinää.

Ukkospäivät 2007: 8 kpl
9.5 | 7.7 | 17.7 | 12.8 | 24.8 (yöukkonen) | 26.8 | 27.8 | 3.9 |

marianne

Finland

Pallosalama

#7   Lähetetty Tiistaina, 11. Heinäkuuta 2006 klo 22:42:20

Täällä Luumäellä eräs taksiautoilija törmäsi pallosalamaan ajomatkallaan. Tuli kuulemma kuutostiellä omalla kaistalla vastaan. Auto kärsi ja kuskikin vähän tästä törmäyksestä.

Oma pappa näki 60-luvulla kahden pallosalaman lentävän ohitseen.

Semele
Käyttäjän Semele kuva

Pallosalama

#8   Lähetetty Keskiviikkona, 12. Heinäkuuta 2006 klo 14:12:29

Minä olen lapsena nähnyt kun katselin yöllä ukkosta huoneeni ikkunasta. Muistan oiken hyvin kun ehdin ajatella, että eivät salamat voi olla pyöreitä.
Sitten iski paniikki ja piti vetää pää kiireesti pois ikkunasta, naapurinlasten isä oli pelotellut meitä pihankakaroita pallosalamoilla, siitä kuinka ne tulee kohti, jos liikkuu tai edes hengittää.

Nyt oli muuten juttua salamoista sekä pallosalamoista uusimmassa Tiedelehdessä.

Vande

Finland

Pallosalama

#9   Lähetetty Torstaina, 13. Heinäkuuta 2006 klo 16:05:01

Olen mielestäni myös kerran nähnyt pallosalaman. En ole siitä ihan varma, mutta en keksi "näylle" muutakaan selitystä.
Ukonilma oli jo painumassa pois järven taa, kun katselin talon portailta siihen suuntaan. Hyvin kaukanta, pilven reunalta lähti minua kohti tulemaan ns. "tulipallo". Se lähestyi jonkin matkaa, kunnes kiepsahti sivulle ja hävisin metsän taakse. En tiedä, mikä muu se voisi olla?

Onko kukaan muu kuullut sellaista "sanontaa", että salama ei koskaan lyö kahta kertaa samaan paikkaan. Pitääkö se paikkaansa ja mihin se perustuu?

Pete
Valvoja

Käyttäjän Pete kuva

Pallosalama

#10   Lähetetty Torstaina, 13. Heinäkuuta 2006 klo 16:54:43

Pallosalamasta ja sen ominaisuuksista Ilmatieteen laitoksen sivuilla.

Lainaus: "Vande"
Onko kukaan muu kuullut sellaista "sanontaa", että salama ei koskaan lyö kahta kertaa samaan paikkaan. Pitääkö se paikkaansa ja mihin se perustuu?

Ei pidä paikkaansa. Korkealla olevat kohteet ovat altteimpia salamaniskuille.  Esimerkiksi mastoihin ja kirkontorneihin on voinut lyödä salama useinkin.

Luin/kuulin joskus jostain että täällä Tampereella Näsinneulaan lyö salama lähes vuosittain kerran tai useamminkin.

No, offtopicin puolelle meni, joten ei tästä sen enempää.

Ukkospäiviä v. 2008 : 10 kpl (+4 jyrinähavaintopvää + kahdet kalevantulet) ...

Vande

Finland

Pallosalama

#11   Lähetetty Torstaina, 13. Heinäkuuta 2006 klo 19:52:37

Hmm. Mä oon käsittäny tuon niin, ettei salama löisi samaan kohtaan uudestaan sen saman ukonilman aikana? Voisiko se olla mahdollista?

tonskulus

Pallosalama

#12   Lähetetty Torstaina, 13. Heinäkuuta 2006 klo 21:56:06
Hmm. Mä oon käsittäny tuon niin, ettei salama löisi samaan kohtaan uudestaan sen saman ukonilman aikana? Voisiko se olla mahdollista?

Kyllä sekin on mahdollista joskin epätodennäköistä. Tai no jos aletaan pilkkua viilaamaan niin salama iskee itseasiassa melko usein muutaman iskun peräjälkeen samaan kohteeseen. Iskujen väli tosin sekunnin murto-osia..Hidastetusta videokuvasta näkee selvästi kuinka sähkö purkautuu samaa kanavaa pitkin kerta toisensa jälkeen.
    Salama ei ajattele vaan iskee juuri siihen mistä virta kulkee helpoiten. Standardi ilmassa tarkoittaa kaikkein lyhintä reittiä. Käytännössä ilma ei ole tasalaatuista joka kohdassa joten salama kulkee eniten ionisoitunutta reittiä (johtaa parhaiten sähköä).
   Kuvitellaan mutkainen soratie. Osan soratiestä voi oikaista asfalttitietä pitkin. Salama valitsisi tämän oikoreitin. Vastaava salamatilanne olisi vaikka tämä:
 Salama iskee talon vieressä olevaan puuhun. Jos puu on muutaman metrin päässä talon antennista, salama pomppaa melko varmasti puun keskikohdalta antenniin ja valitsee täten maadoituskaapelin kulkureitikseen.

Mahdoton tietää ennalta tarkkaa reittiä mistä salama kulkee. Parempi sulkeutua metallihäkkiin jos haluaa varman suojan.

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

Pallosalama

#13   Lähetetty Torstaina, 13. Heinäkuuta 2006 klo 22:56:50

Miksei salama voisi iskeä kahdesti samaan kohtaan? Käytännössähän tätä ei estä mikään. Loppujen lopuksi salaman iskupaikka on aikamoisen arvonnan takana, koska välttämättä se salama ei iskekkään siihen paikkaan/kohteeseen, joka tuntuisi kaikkeista parhaimmalta. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa mäen/harjun laella sijaitsee radio/linkkimasto, ympärillä mäntymetsää ja yläpuolella normaali kesäinen ukkonen. Parhaalta paikalta salamalle iskeä voisi varmasti tuntua tuo metalinen, hyvin sähköä johtava radiomasto, eikös vain? Mutta entäpä, jos pilvestä alaspäin tuleva esisalama onkin negatiivinen ja maston varaus on myös negatiivinen... Tällöin salama ei voikkaan iskeä tähän mastoon, vaan todennäköisesti iskee maston lähellä sijaitsevaan mäntyyn (jonka varaus on siis positiivinen). Tai vaikkapa sitten mäen/harjun juurella kulkeviin puhelinjohtoihin. Kaikki nämä kohdat kun ovat ihan yhtä todennäköisiä paikkoja salaman iskulle.

Yleisestiottaen salama valitsee sen helpoimman reitin kulkea. Tällöin metallista/yms. hyvin sähköäjohtavista materiaaleista tehdyt rakennelmat ovat todennäköisimpiä kohteita. Mutta myös vesi johtaa sähköä hyvin ja näin ollen jopa aukealla seisova ihminen voi olla hyvinkin hyvä kohde salamaniskulle. Lopullisesti paikan määrää monet asiat ja niiden vaikutukset yhteensä. Näitä ovat mm. kohteen sähkönjohtavuus, varaus, ympäristön sähkönjohtavuus, jne... Tästä syystä kannattaa muistaa myös se, ettei ukkosella kannata mennä aivan sinne männyn taikka kuusen alle sadetta suojaan. Ihmiskehon vesimäärä kun on suurempi kuin puun, jolloin salama hyppää mitä todennäköisimmin puusta sadetta puunvierellä paossa olevaan ihmiseen.

Voimakkaimmissa ukkoskuuroissa/rintamissa voi salamointi olla niin voimakasta, että keskimäärin yhdelle neliökilometrille iskee jopa 3 salamaa. Tälläiset kelit vain ovat harvassa, ja keskiarvo kesässä on noin 0,16-0,40 salamaa/neliökilometri.

Lainaus: "tonskulus"
Mahdoton tietää ennalta tarkkaa reittiä mistä salama kulkee. Parempi sulkeutua metallihäkkiin jos haluaa varman suojan.

Itseasissa metallihäkkiäkin parempi suoja on umpinainen metallinentila, joka on maatettu hyvin.  Tälläiseen kohteeseen kun salama iskee, pitää sähköinen poistovoima varauksen johteen (tässä tapauksessa johde on metallinentila) pinnalla. Näinollen salama vaeltaa metallia pitkin maahan ja tilan sisällä oleva ihminen on turvassa.

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

anttoo

Pallosalama

#14   Lähetetty Perjantaina, 14. Heinäkuuta 2006 klo 00:08:30

Vihdoinkin jopa Tiede-lehti kirjoittaa pallosalamasta. Jotenkin minulla on ollut käsitys, että tähän asti tiedepiirit ovat pitäneet pallosalamia lähinnä ufoihin verrattavina ei-tieteellisinä asioina.
Itse en ole päässyt pallosalamaa näkemään, mutta isäni edelleen muistelee joskus 50 - 60 lukujen taitteessa näkemiään kahta pallosalamaa, jotka vuorotellen nousivat ja laskivat metsänreunassa useiden sekuntien ajan.

Puuhis

Finland

Pallosalama

#15   Lähetetty Perjantaina, 14. Heinäkuuta 2006 klo 19:45:35

Tietäiskö joku linkkiä videoon missä näkyisi pallosalama? tällainen olisi kiva nähdä. oon yrittäny googlettaa mut ei oo tullu vastaan Surullinen

Kogyz
Käyttäjän Kogyz kuva

Finland

Pallosalama

#16   Lähetetty Perjantaina, 14. Heinäkuuta 2006 klo 20:17:46
Lainaus: "Puuhis"
Tietäiskö joku linkkiä videoon missä näkyisi pallosalama? tällainen olisi kiva nähdä. oon yrittäny googlettaa mut ei oo tullu vastaan Surullinen

tällänen löyty:
http://video.google.com/videoplay?docid=3072151737899562876&q=ball+lightning

Ukkospäivät 2007: 8 kpl
9.5 | 7.7 | 17.7 | 12.8 | 24.8 (yöukkonen) | 26.8 | 27.8 | 3.9 |

tonskulus

Pallosalama

#17   Lähetetty Lauantaina, 15. Heinäkuuta 2006 klo 16:10:07

Itseasissa metallihäkkiäkin parempi suoja on umpinainen metallinentila, joka on maatettu hyvin.  Tälläiseen kohteeseen kun salama iskee, pitää sähköinen poistovoima varauksen johteen (tässä tapauksessa johde on metallinentila) pinnalla. Näinollen salama vaeltaa metallia pitkin maahan ja tilan sisällä oleva ihminen on turvassa.

Joo mutta siellä umpinaisessa tilassa on ikävä oleskella. Aivan yhtähyvän suojan antaisi kuparinen häkki kunhan ei ole liian harva. Autokin riittää melko hyvin. Keinotekoinen "salama":
http://www.elisanet.fi/anja.hallikas/marx10.jpg

Näillä vehkeillä tullu jonniiverran perehdyttyä isojen jännitteiden käyttäytymiseen erilaisissa olosuhteissa/kulkuun eri materiaalien läpi.

coolis
Käyttäjän coolis kuva

Pallosalama

#18   Lähetetty Lauantaina, 15. Heinäkuuta 2006 klo 19:42:20
Lainaus: "Kogyz"

Oli tosi huono kuva tossa. Aika harvakseltaan niitä videoita taitaa löytyä.
Itellä on tosi vanhaa tietoo eli silloin "ennenvanhaan" joskus oli pallosalama tunkenut isoisovanhempieni taloon, poltti isomummon sylistä kissan mutta muut säilyivät hengissä eikä talo palanut edes. Mummoni mukaan ennenvanhaan niitä meni melkein joka ukkosella sähköjohtojen päällä maaseudulla usein. En oo itse koskaan nähnyt mutten kyllä halua nähdäkään ellen ole turvassa autossa tai jotain!

Kesä 2007    Surkein ukkoskesä ikänä =(
Kesä 2008    Kuka niitä jaksaa laskee ku päälle ei oo tullu yksikään, aina menee kauempaa ohi. Jyrisee välillä Surullinen

minni-77
Käyttäjän minni-77 kuva

Pallosalama

#19   Lähetetty Sunnuntaina, 6. Toukokuuta 2007 klo 22:12:32

itse olen nähnyt vain puun jota pallosalama on kiertänyt. Kaarnat oli lähtenyt spiraalina.

Ukkoskauden avaus 4.5.2008 =D,  kesän 2008 ukkossaldo 6 kpl + 28.8.2008 välkettä yöllä merellä + 28.10 päiväl yks salama ja jyrähdys ja illal välkettä kauempaa
IRC-Galleria nick: BadAttitude

Pasi
Käyttäjän Pasi kuva

Finland

Vs: Pallosalama

#20   Lähetetty Maanantaina, 7. Toukokuuta 2007 klo 13:28:35
Lainaus: minni-77
itse olen nähnyt vain puun jota pallosalama on kiertänyt. Kaarnat oli lähtenyt spiraalina.

Hmmm..Tai sitten puun pinta on ollut hyvin märkä (johtaa sähköä),ja siitä johtuen salama ei ole kulkeutunut puun sisällä vaan "puun kuorella". Ja siksi spiraalimainen kuorivaurio!

Ajatushan se tämäkin.. Hymyilee

Eero Karvisen sivuilta löytyy tietoa salamavaurioista! http://www.ekarvinen.net/

Esimerkkikuva: http://www.ekarvinen.net/tuhot/kkuva5a.jpg Kuvaaja: Olli Sälevä

Ukkosia v.2008: 6kpl Joista yöukkosia 1kpl

minni-77
Käyttäjän minni-77 kuva

#21   Lähetetty Maanantaina, 7. Toukokuuta 2007 klo 14:33:45

Kyllä se oli pallosalama, kaveri oli nähnyt sen Hymyilee

Ukkoskauden avaus 4.5.2008 =D,  kesän 2008 ukkossaldo 6 kpl + 28.8.2008 välkettä yöllä merellä + 28.10 päiväl yks salama ja jyrähdys ja illal välkettä kauempaa
IRC-Galleria nick: BadAttitude

Pasi
Käyttäjän Pasi kuva

Finland

#22   Lähetetty Maanantaina, 7. Toukokuuta 2007 klo 15:00:31

Pallosalamakeskustelua:  http://www.flcenter.net/forum/index.php?topic=252.msg2134

Edit: Kaksi erillistä aihetta yhdistetty samaksi.

Ukkosia v.2008: 6kpl Joista yöukkosia 1kpl

Vieras

#23   Lähetetty Maanantaina, 7. Toukokuuta 2007 klo 15:55:52

mulla on ainaki jossai ukkoskirjassa oikea kuva pallosalamasta.  Vinkkaa

Viltsu
Ylläpitäjä

Käyttäjän Viltsu kuva

#24   Lähetetty Maanantaina, 7. Toukokuuta 2007 klo 16:04:14

Yhdistin kaksi samaa aihetta käsittelevää keskustelua yhdeksi.

Vinkki: Kokeilkaa Haku-toiminnolla löytyykö jostain aiheesta jo olemassa olevaa keskustelua, näin vältytään tupla-ketjuilta. Hymyilee

Ville Heimonen
Finnish Lightning Center - Ylläpito

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 0 vierasta.